Záchodové dilema aneb gender ve 21. století
Považuji se za tolerantní osobu. Neurážím, snažím se být bez předsudků, každého vyslechnout a pochopit jeho stanovisko. Porozumění osobám s nebinární gender identitou je pro mě ale opravdu výzva.
Člověk, který se necítí být ani jedním pohlavím si nezaslouží o nic méně respektu než žena či muž. Ale je třeba dělat z odchylky normu? Nezacházíme příliš daleko, když zakládáme třetí pohlaví, nebo rušíme ta stávající?
Nebinární lidé
Angličtina, na rozdíl od češtiny, odlišuje sex, jako tělesné pohlavní orgány a gender, společensky konstruované role. Dále odlišujeme genderovou identitu, vnitřní prožívání, a genderové projevy skrze úpravu zevnějšku a neverbální komunikaci. Do Česka tyto výrazy pronikají až v posledních letech s vlnou genderových studií a osvěty o LGBT a pomáhají lépe pochopit tzv. nebinární osoby.
Pohlavních ústrojí existují, až na výjimky pouze dva druhy. Genderová identita je ale spektrum, každý ji vnímá a prožívá jinak. Neexistuje absolutní žena a muž. Jsou ale lidé, kteří se na této škále nachází uprostřed, nebo úplně mimo ni.
U nebinárních osob nepřevažuje femininní, ani maskulinní stránka a liší se od klasického binárního kategorizování. Podle konkrétního prožívání identity existují další označení jako genderfluid, kteří mají identitu flexibilní, bigender, kteří se považují za ženu i muže a další.
Toalety a onikání
Akceptace LGBT v moderní společnosti a rozvinutých zemích pokročila do takové míry, že mají stejná práva jako ostatní lidé. Transsexuálové mají možnost si za pomoci hormonů a operativních zákroků změnit pohlaví, homosexuální páry mohou adoptovat děti.
Genderqueer také bojují za svá práva. Zatím úspěšně, v dotazníkových šetřeních se v kolonce pohlaví začala objevovat možnost „jiné“ a otevírá se diskuze o třetích šatnách a toaletách.
V anglosaských zemích pomalu pronikají do jazyka zájmena they, them (oni, jim). U nás hypertolerantní intelektuálové lobují za uzpůsobení českých koncovek ve prospěch nebinární menšiny. Za pár let už tak můžeme říkat „one šle domů“, či „já jsme jedle“.
Děti by se v budoucnu mohly rodit bez vyplněné kolonky pohlaví a rozhodnout se samy až v průběhu života.
Gender ve společnosti
V porovnání s tradiční společností, kdy byl muž živitelem rodiny a žena se starala o děti a domácnost, se rozdíly mezi pohlavími postupně stírají. Nicméně stále čelíme stereotypu, že žena s typicky mužskými zájmy a vlastnostmi je úctyhodná, kdežto muž s klasicky ženskými slabý, směšný či homosexuální. „Ženské vlastnosti“ jsou podřadné, což poukazuje na to, že je naše společnost stále patriarchální. Není to tak dávno, kdy ženy neměly právo volit a dosud existuje značný rozdíl ve výšce platů u žen na stejné pozici.
Ve snaze tyto rozdíly vyrovnat a v honbě za dokonalou rovností a naprostou tolerancí, přestaneme brát v úvahu, jaké genitálie osoba má a nahradíme pohlaví pouze vnitřní identifikací.
Na jedno z rizik poukázala spisovatelka J. K. Rowling ve své kontroverzní eseji. „Pokud začneme přehlížet pohlaví, budeme přehlížet i problémy jako sexuální násilí na ženách.“
Cesta k rovnosti pohlaví není jejich odstranění, ale eliminace lidské agrese a snaha o větší toleranci.
Zmatení identity
Stále více mladých lidí trpí psychickými problémy, depresemi, úzkostí. Nemáme řád a ukotvení, utápíme se v přehršli možností a informací, příliš nad věcmi přemýšlíme. Jak máme být šťastní ve světě, kde musíme zpochybňovat i tak základní věc, jakou je pohlaví, to první, co určuje naši identitu?
Naopak pro některé lidi může být genderová diverzita cestou, jak najít své místo ve vstřícné LGBT komunitě, jak se odlišit či vymezit vůči společnosti. Nemusí se pak jednat o krizi identity, ale o společenský trend.
Řada transsexuálů genderqueer odsuzuje. Usilují o to, aby mohli žít v těle opačného pohlaví a zpochybňování binarity světa jejich problém znehodnocuje a ohrožuje jeho řešení.
Bezpohlavní svět
V dnešním světě nás nedefinuje to, v jakém rodě nás okolí oslovuje. Stále přežívající stereotypy nám napovídají, jak bychom se měli chovat a jací musíme být. Domnívám se, že jedním z hlavních motivů „nebinárního hnutí“ je pouhá snaha o vystoupení z těchto stereotypů a klasických rolí.
Snažíme se vytvořit rozmanitost, ale potlačujeme své biologické podstaty. V rámci usilovné snahy o toleranci míříme buď k vytvoření nadčlověka, nebo k velké existenciální krizi.
Stejně jako americký politický systém se názory na problematiku genderu rozcházejí do liberálního a konzervativního směru. Jednou z možných budoucích realit je tak svět, ve kterém nepůjde poznat, kdo má penis a kdo vagínu. Druhým extrémem je návrat k tradičním hodnotám, poslušná ženuška u plotny s dětmi a manžel v práci. Nic ale není černobílé, třeba se společnosti podaří uzdravit z dlouholetého dělení na sběračky a lovce, tmavé a světlé, slabé a silné a začne akceptovat všechny bez rozdílu.
Změnit myšlení se vyplatí
V minifilmu They/them říká nebinární osoba „Nejsem uvězněna ve špatném těle, ale v chybných slovech“. Pod povrchem neshod o pohlaví je tedy komunikace a rozpor, zda se označení žena a muž týká onoho sex nebo gender. Ti, co se označují za nebinární, s biologickým sex vůbec nepočítají a zájmena vnímají jako označení stereotypních rolí.
Pokud by se význam slov žena, muž a zájmen ona, on posunul a vztáhl k biologickému pohlaví, byl by to prostor pro všechny, konzervativní zastánce tradiční rodiny, i liberální volnomyšlenkáře, aby prožívali svou ideologii, aniž by napadali přesvědčení druhých.
Role ve společnosti se posunuly, jsou pilotky a zdravotní bratři, instalatérky a otcové na mateřské. Stále nás čeká dlouhá cesta k úplné tolerantní společnosti, kdy tyto instalatérky nebudou obtěžovány a zdravotní bratři zesměšňováni.
Nemusíme měnit jazyk a cedulky na toaletách, stačí změnit naše uvažování. Když společnost dokáže přijmout automechaničku ve smokingu s vlasy na ježka a muže s make-upem a podpatky, budou pak moci v dotazníku zaškrtnout možnost podle své biologické výbavy, aniž by se cítili pod útokem na svou identitu. A pokud takový muž nebude na pánských záchodech osočován a žena na dámských napadána, ušetříme tím dělníkům spoustu práce se stavbou třetích kabinek.